AKTUELLT PÅ SCEN:
BEAUTIFUL SOULS

PERFORMANCEVERK av Tana Maneva

Nu tillbaka i Stockholm

3, 4, 8, 9, 10 februari!

drabbande och vackert performanceverk”

Tana Manevas succé med nypremiär 3 februari 2024!

Inspirerad av Hegels koncept om ”Beautiful Souls”, det tomma skalet och strävan efter perfektion, stora ord, moralisk överlägsenhet. Människans persona, skapande och destruktivitet - Det vackra - Det fula.

Med: Tana Maneva, Maria Rostotsky, Elise Sjöberg, Simon Edman, Max Lapitsky, David Mörner och Lina Lundberg.

Kompositör, live elektronik - Rikard Borggård

Scenografi - Youlian Tabakov

Ljusdesign - Emil Olsson
Videoanimation - Lena Rammi

Kostym - Tana Maneva, Youlian Tabakov, Edvard Tarletski
Regiassistent - Alice Ilmenska

Trailer: Palle Lindqvist, BLICK Film. Foto poster: Rikard Borggård.

Föreställningen den 10 februari är ett samarbete med INTERCULT inom ramen för Theatre in Palm.

Efter föreställningen hålls en Q&A med Tana Maneva och ensemblen.

 

NYPREMIÄR MEFISTO REMIXED 2024

2, 3, 9, 10, 11 MARS!

“Sömlös skildring av scenkonstens våndor i Mefisto remixed 2023” DN

“Hjelms närvaro balanserar med precision de 50 minuterna av allvar blandat med inslag av bitande humor och ironi.” KULTURBLOGGEN

Mefisto Remixed 2024 är inte pjäsen av Klaus Mann.

Originalberättelsen Mefisto, om Hendrik Höfgen, skådespelaren som sålde ut sina vänner, sina ideal och sin egen själ för att bli en firad skådespelare och teaterdirektör i Nazityskland skrevs av Klaus Mann 1936.

Mefisto Remixed 2024 är teater om egot, teater om teater, om maktspel och en pungspark mot det rådande politiska samhällsklimatet.

Vad är det som gör att vi blir illojala och bedrar andra? Alla är vi beroende av hjulen som måste fortsätta snurra. Men till vilket pris? Det är lätt att moralisera över en annan tid men lika mycket idag som då finns den empatilösa reflexen att tycka att man är…bara lite bättre än någon annan …

Av: Kia Berglund och Tobias Hjelm

Regi: Kia Berglund

Med: Tobias Hjelm

Musik: Rikard Borggård

Ljus: Emil Olsson

Producent: Teater Giljotin


TIDIGARE PÅ

TEATER GILJOTIN:

 

FÖRVANDLINGSLEKEN

NYSKRIVEN PJÄS

av Inger Edelfeldt och Kia BerglunD

MED ANDREA EDWARDS OCH ANNELI MARTINI

"Mellan Martini och Edwards vibrerar både kärlek och längtan efter den andra, i ett fint litet stycke teater med ett oväntat perspektiv." SVD ".

"..känsloladdat möte" DN

"Välskrivet, levande och trovärdigt" Kulturbloggen

Konstverk: Rebecka Tollens. Föreställningsfoto: Mats Bäcker

När ”måste” ett barn sluta kräva upprättelse av sin förälder?? 

Hur är det för en mor att försöka välkomna och stötta ett medelålders barn som ständigt anklagar henne för sitt själslidande?

Här har vi två personer som sitter fast i ett slags konfliktmaskineri, en mekanik där båda vill att den andra ska ändra sin syn på relationen och livet. Varsin strategi: att stuva undan det smärtfyllda (Modern) eller att hålla fast i det och kräva sanning och upprättelse (Dottern). Men samma längtan - kan den uppfyllas? Och vems sanning ska gälla? Är det anklagande barnets sanning och den ljusglimtsökande ”positiva” moderns sanning kanske lika giltiga?

Sant är att båda lider och vill komma nära varann - men inte offra den egna bilden av verkligheten.

Ursprungsidé hos oss: kan man samtidigt förstå - solidarisera sig med - både den svåra modern och det svåra barnet? Se hela dyaden, inte skapa polarisering, eller idealisering (av den uppoffrande modern eller av det upproriska barnet).

Vad vi mer och mer såg under arbetet med idén var  just ”konflikt-maskineriet” - hur plågsamt, trångt och tvångsmässigt det kan bli. Båda parterna i pjäsen vill att den andra ska förvandla sig, båda upplever att de själva ständigt gör om sig för att passa eller blidka eller nå den andra.

Dottern hotar att vända sin vrede mot sig själv. Modern blir förtvivlad.

Men så händer något oväntat; en helt annan, överväldigande och icke förhandlingsbar förvandling som kan få strategier att krascha…. eller?

Regi: Kia Berglund

Musik: Rikard Borggård

Ljus: Emil Olsson

Spelas t om 26 november

Föreställningen är ca 55 minuter

Varmt Välkomna!

Med stöd av Stockholms Stad, Kulturrådet och Region Stockholm

I samarbete med CP-CounterforceProduktion

KAN KONSTEN RÄDDA VÄRLDEN?

Teater, poesi, samtal, symposier

29 nov - 16 dec

FESTIVAL MED TEATER ALBATROSS OCH GÄSTER!

 

ANDERS WIDMARK - KONSERT

14 NOVEMBER 19:00 UTSÅLT!

Pianisten Anders Widmark - tvåfaldig grammisvinnare - firar 40 år som artist. Med sig har han basisten Tobias Grenholm och trumslagaren Simon Liljeblad. Denna kväll ägnas åt Widmarks originalkompositioner av det svängiga och soulfyllda slaget.

 
 

KONSERTPERFORMANCE - NÄR DU GICK BLEV NATTEN DUBBELT SVART

6 NOVEMBER KL 19:00 OCH 12 NOVEMBER KL 19:00

I en unik konstellation möts Jonas Nordberg, lutenist, Göran Fröst, violast, Maria Rostotsky, piano och elektronik, Rikard Borggård, elektronik och Lena Rammi, live videoanimation på Teater Giljotins scen för en suggestiv konsertperformance! Missa inte detta unika tillfälle!

GILJOTIN ARTIST CLUB

MINGEL OCH BAR - KOMMER UNDER HÖSTEN!

 

GÄSTSPEL:

RIDÅ - EN HELAFTON PÅ TEATER GILJOTIN

27 OKTOBER KL 19:00

OBS! SLUTSÅLT!

 

VERNISSAGEMINGEL I SAMARBETE MED DUO CONTRADICTIONS UTSTÄLLNING “VINDARNAS DAL” AV NATASHA DAHNBERG, 9 SEPTEMBER 19:30 - 22:30.

Utställningen är på #ArtWindowAtFridhemsplan 17:00 till 19:00. Sedan öppnar dörrarna till Teater Giljotins cafébar 19:30, Torsgatan 41. Välkomna!

 

En musikteaterföreställning med text av Lily Toback och med musik av Brian Ferneyhough

Att högtidlighålla sina egna inre motsättningar och motsägelser är ett multimedialt musikdramatiskt
verk uppbyggd kring gitarrstycket Kurze Schatten II av den engelske tonsättaren Brian Ferneyhough och
en nyskriven monolog av Lily Toback.
Leo brottas med att förstå och passa in. Han upplever en sorts ihoptryckthet och det i den
utanförliggande världen finns en ordning som inte är särskilt benägen att se och acceptera den inre
världens spänningar och motsägelser.

Han är en människa som på sitt eget stilla sätt försöker ta makten
över sitt inre rum.

Spelas 12, 13 maj kl. 19.30 och 14 maj kl. 18.00

CONCERT: BEAUTIFUL NOISE #2

"An Evening with sonic explorations."

29 april kl 19:00

Rikard Borggård & Maria Rostotsky - Live elektronik

Lena Rammi - Video

Café & Bar

 

УКРАЇНСЬКО-ШВЕДСЬКЕ ХУДОЖНЄ ТОВАРИСТВО

 
 

УКРАЇНСЬКО-ШВЕДСЬКЕ ХУДОЖНЄ ТОВАРИСТВО 

Місце зустрічі для українців та української культури в Стокгольмі. Відкритий український мікрофон, читання,

кафе/бар, відвідини театрів, музеїв і т ін.

Ukrainian - Swedish Art Society på Teater Giljotin

Mötesplats för ukrainare i Stockholm. Readings, diskussioner, studiebesök, teaterbesök, museibesök, open mic, café/bar.

Contact: teatergiljotin@gmail.com

KAMMARENS KONSERT:

AMANDA GINSBURG och

Askanäs kammarkvartett!

Kammarens jubileumssäsong rivstartar med jazzhimlens just nu mest strålande stjärna och tvåfaldigt grammisvinnande Amanda Ginsburg! Med sig har hon den eminente jazzpianisten och kompositören Filip Ekestubbe samt Askanäs kammarkvartett. Tillsammans bjuder de på både ljuvlig jazz i kammarmusikformat samt Debussys fenomenala stråkkvartett!

Konserter 15&16 feb kl 16.15 & 19.45 båda dagar.
OBS konserterna 16.15 är utsålda men till kvällskonserterna finns biljetter kvar att köpas på plats.

Askanäs Kammarkvartett:
Daniel Migdal & Frieda Mossop violiner, Emma Nyman, viola och Andreas Lavotha, cello.

 

KUNG LEAR

GÄSTSPEL FRÅN ÖREBRO TEATER!

31 januari, 1 februari kl 19:00

Shakespeares klassiker Kung Lear – som du aldrig sett den tidigare!

Vi är mitt i ett systemskifte. Kungen avsäger sig ansvaret men gör ändå anspråk på att ha kvar sin makt. Han har uppfostrat sina döttrar till att kriga, döda och leda härer med hundratals män, men nu när han drar sig tillbaka förväntar han sig också att de ska visa omsorg och vårda honom på hans ålders höst.

Naturligtvis misslyckas de, familjens maktposition förloras och släkten går under.
När pjäsen är slut står tronen tom.

Kung Lear sätts upp på vår nya experimentscen Studion och i rollen som Kung Lear ser vi Hanna Lekander. Genom ett undersökande formexperiment med film, ljud och gestaltning får vi reda på vad berättelsen om Kung Lear egentligen handlar om.

För bearbetning, kostym och scenografi står Anna Pettersson, regissör, skådespelare och doktorand vid Stockholms konstnärliga högskola. Hennes uppsättning av Fröken Julie på Strindbergs Intima Teater, med sig själv som enda medverkande, blev mycket uppmärksammad och för den belönades hon med TCO:s kulturpris, Svenska Teaterkritikernas pris och DN:s kulturpris. 2017 tillträdde hon som konstnärlig chef på Strindbergs Intima Teater. Tillsammans med Gustave Lund (musik, ljus- och ljuddesign) och StreamTeam (video) skapar hon ett experimentellt verk utifrån en av de mest kända klassikerna.

Hanna Lekander prisades 2021 för årets teaterprestation för sin gestaltning av Kung Lear. Priset delades ut av Samfundet Örebro Stads- och Länsbiblioteks vänner och motiveringen löd:

”Med många år bakom sig i länets teaters fasta ensemble uträttar Hanna Lekander i år storverk när hon gestaltar Shakespeares ord  – och många karaktärer – i en rasande, aldrig sviktande monolog. Ett svettigt och salivsprutande spel som tar andan ur åskådaren. Årets teaterprestation och därför en värdig mottagare av Samfundets Hedersomnämnande 2021.”

”Hennes tolkning är en käftsmäll av energi” - Lars Ring, Svenska Dagbladet

”Hanna Lekander är magnifik i rollerna som kung Lear, hans döttrar, vänner, fiender och den häcklande och reflekterande narren. Alla växer de, och krymper, i hennes kropp. […] Det är smidigt, rappt, skickligt och rörande.” – Astrid Lindén, Nerikes Allehanda

”Hanna Lekander gör en bländande insats som ensam skådespelare i detta väldiga sorgespel. Hon gör sitt livs roll, när hon faktiskt gestaltar uppåt femton olika roller i samma föreställning. […] Årets teaterprestation!”

– Martin Dyfverman, Kulturdelen/Länsradion

Av WILLIAM SHAKESPEARE

Bearbetning, scenografi & kostymdesign: ANNA PETTERSSON

Ljus, ljud & videoprojektioner: GUSTAVE LUND

Mask- & perukdesign: GIOVANNI INDELICATO

Mask- & perukdesign: LINDA NIEMINEN

Scenteknik: JASMIN SEJDOVIC

Dockmakare: GIOVANNI INDELICATO

Rekvisita: HELENA JONSSON

Kostymateljé: MARIE ÖSTLING

Kostymateljé: SUSANNE PRIHM

Koreograf: SEBASTIAN BARTILSSON

Kostymateljé: YLVA SAHLPAAVO

Dekorverkstad: JENNY EKLUND

Dekorverkstad: TORBJÖRN HELANDER

Dekormålare: FRIDA THOFELT

Sufflös: JENNY TALLÉN

Producent: EMMA ÖHMAN

Affischfoto: MATS BÄCKER

Trailer: GUSTAVE LUND

Föreställningsfoto: KICKI NILSSON, ICON PHOTOGRAPHY

 

CHAMBRE GILJOTIN ÄR TILLBAKA MED ETT FANTASTISKT PROGRAM 22 NOVEMBER KL 19:00

Musik: Wagner Liebestod arr. för 5 viola och piano, Ligeti ur Musica Ricercata och Sjostakovitj violasonat
Läsning av Petra Hellberg ur hennes nyutkomna bok ”I mina händer”

Göran Fröst viola, Maria Rostotsky piano

Medverkar gör även altviolinisterna
Albin Uusijärvi
Vidar Andersson-Meilink
Therese Magnusson
Senja Ali-Mattila

22 november kl 19

 

EXKLUSIVT GÄSTSPEL! ENDAST EN GÅNG!

A one night only Concert with the latest REGINA LUND songs, lyrics , action paintings , comedy and poems.

The show is written, directed and performed by Regina Lund.

Mingle with the artist after the show.

Regina Lund Art exhibited at Theatre Giljotin and art for sale after the show.

 

BLÅGUL CABARET SVERIGE - UKRAINA

11 JUNI KL 20:00

BLÅGUL CABARE SVERIGE – UKRAINA
Ukrainsk kultur måste akut in i kulturens alla rum. Inte som "krigsflykting" utan som levande sköld.

Det är dags att ta Ukraina till världen och världen till Ukraina.

Ukrainska kulturens visitkort ska spridas snabbt överallt så gemene man ska lära sig att skilja på ukrainskt och moskovitiskt (som, tyvärr fortfarande kallas ”ryskt”). Kulturen som ligger mellan Öst och Väst och samtidigt mellan Nord och Syd, som har gjutits och smidits i århundraden under ständigt hot av att bli uppslukad av imperialistiska grannar.
Stockholmsbaserad ukrainsk cabaret Karma Look med flera underbara gästsångare som akutöversätter och akuttolkar allt från ukrainsk barock till punk. Bl.a. nationalskalden Hryhory Skovoroda, självaste Ivan Mazepa, hetman och poet, färska ukrainska översättningar av Dan Andersson och Cornelis Wreesvijk, plus gamla och nya infokrigets låtar på ukrainska, svenska, engelska m fl. Alla intäkter går oavkortat till Ukraina.
Ära till Ukraina! Slava Ukraini!

 

NYTT VERK AV KARINA HOLLA! PREmiär 14 maj:

DARGER

Karina Hollas nya föreställning handlar om konstnären Henry Dargers bisarra liv, alkemisten som förvandlade sina traumatiska upplevelser till guld i sina fantastiska teckningar och berättelser.

Henry Darger levde som eremit i total isolering där han skapade en fantasivärld av skräck, lika förtrollande som grym.

PRESSCITAT FRÅN NEDERLÄNDERNA:

”Karina Holla reveals in a penetrating way the thoughts and feelings of the most notorious Outsider Artist known to the Western world. In a collage theatrical piece, the psychological exploration of Henry Darger (1892-1973) ventures beyond his unconventional works. Through his conversations with God and himself, the artist attempts to put into perspective the injustices and destruction in his world.

With an mixture of inner dialogues, shuddering music and beautiful projections of Darger's work, Karina Holla invites you to reflect on how to approach the world when it serves you one calamity after another. With an illuminated dreary room as a prominent piece of scenery, the actress (recipient of the Theo d’Or, the award for the best actress of the year in 2018) manages to convincingly portray the controversial artist as the gifted individual who was averse to anything related to adulthood.Defining is the seamless interaction between Karina Holla's simple yet clever expressive ability and Rikard Borggård's creative tempestuous music.” Theaterkrant 

Concept, actress: Karina Holla Dramaturgy: Jeroen Kriek Set design: Theun Mosk Costumes/props: Fer Smidt

Music: Rikard Borggård Technical: Frank van Schie Graphic design: Paulina Matusiak & Eddy Wenting 

 

War & Peace by Masha Trotzky

Exhibition: 30 April (kl 15:00) -29 May 2022

Teater Giljotin will present a solo exhibition of the established European visual artist Masha Trotzky “War & Peace”.

The art project "War and Peace" was created by Masha Trotzky in the spring of 2014 and is dedicated to the resumption of the Cold War, lies and propaganda in the Russian media. This art project has become a kind of artistic fixation of reality and a personal civil protest.

In March 2015, the series "War & Peace" was named one of the winners of the Aesthetics Art Prize in the UK.

The collection has been shown in London, York, Strasbourg, Brussels, Montenegro and will be presented in Sweden for the first time.

Masha Trotzky started her art career in 2009, became the “Best Photographer-2010) National Award winner, received the Silver Graphis Award in New York (2016) and Aesthetica Art Prize in UK (2015). 

In April 2021, Masha defended her doctoral thesis at the Free University of Brussels and moved to Stockholm.

 

ETT GÄSTSPEL AV KAMRATERNA

Nobody – av Martin Lissel

PREMIÄR 25 FEBRUARI

Martin Lissels opera om Charles Manson, Nobody, utgör strömmen i ett experimenterande med text, musik och kropp kring människans mest svårbegripliga och våldsamma sidor. Lisells verk baseras på Mansons egna texter från sin fängelsevistelse efter mordet på Sharon Tate och dennes vänner. Manson dömdes för mord även om han själv inte var delaktig.

Nobody skrevs 2018 och får nu sitt första professionella framförande tillsammans med sånger och kammarmusik av Beethoven eller Electra av Haeffner.

Av: Martin Lissel
Framförs på engelska

Regi och rörelse: Daniel Goldmann
Musikaliskt ansvarig: Maria Lindal

Medverkande:

Sångare: Alexandra Büchel
Violinst: Maria Lindal
Pianist: Ludvig Nilsson
Klarinettist: Margreet Houtman
Ljus: Jimmy Svensson
Maskdesign: Lina Nyberg
Kostymdesigner: Nils Harning
Producent: Daniel Szpigler

Spelas: 25, 27 februari, 1, 2, 7, 9, 11, 14 mars. Föreställningen är 45 min.

 

GÄSTSPEL FRÅN TEATER VÄSTERNORRLAND 7-9 APRIL:

HITTA HEM

Teater Västernorrlands skådespelare Gisela Nilsson har dramatiserat sin mammas vittnesmål från deportationen 1944 till koncentrationslägret Bergen Belsen. Hitta hem tar oss genom lager av förtvivlan, hopplöshet och omänsklighet. Det nattsvarta blandas med en intensiv beslutskraft att överleva. Men pjäsen handlar lika mycket om styrka där Giselas berättelse kantas av både värme och humor liksom modet att våga berätta.

Manus: Gisela Nilsson
Dramaturg: Alexandra Loonin

Regi: Olle Törnqvist
Scenografi och kostym: Johanna Mårtensson
Maskdesign: Sari Nuttunen
Ljusdesign: Magnus Stolpe
Musikkomposition och ljuddesign: Adam Hagstrand

BILJETTSLÄPP 11 FEBRUARI!

 

VI HAR FILMAT STRANGE DEVELOPMENT OCH BACKSTAGE! POSTPRODUKTION PÅGÅR.

 

NYPREMIÄR AV KOHLHAAS! 8 - 18 november!

210909 NY affisch Kohlhaas (1).jpg

EN SCENIT PRODUKTION I SAMARBETE MED TEATER GILJOTIN 

Manus och regi: Johannes Schmid Producent: Ulrika Skoog Holmgaard Scenografi & kostym: Annika Tosti Medregi och Koreografi: Anna Holter Musik: Rikard Borggård Ljus: Anders Shorty Larsson Ljusassistent: Assar Norrman Produktion: Scenit Produktion Regiassistent/fsttekniker: Rebecka Carlsson 

Ensemble: Zardasht Rad, Elina Du Rietz, Hanna Hurtig Livemusiker: Leo Goldmann 

Nypremiär: 8 november 2021 kl 19.00, på Teater Giljotin, Stockholm. Spelas t om 18 november

Press om Kolhaas!
Se vad SVT Kulturnytts Anna Hedelius tyckte https://www.svt.se/kultur/teaterrecension-kohlhaas:
”Kohlhaas – en stilstudie i våld och ondska”

Läs Amelie Björck, Aftonbladet https://www.aftonbladet.se/kultur/teater/a/Gar8JB/nar-valdet-okar-ar-ingen-oskyldig
”Kompromisslös teater om maktens övergrepp”

 

Teater giljotin PERFORMANCE

Tana Maneva har sedan 2002 skapat ett 20-tal performances på Teater Giljotin.

Hon är aktuell med Strange Development som filmatiserades 2021, och nu ligger i postproduktion.

Medverkande på scen och film är: Simon Edman, Aya Glaser, Max Lapitsky, Lina Lundberg, David Mörner, Tana Maneva, Maria Rostotsky och Elise Sjöberg. Video på scen: Lena Rammi, Musik: Rikard Borggård Ljus: Shorty Larsson.

Filmen producerades i samarbete med Palle Lindqvist, Redwood Film.

 

Teater Giljotin stöds av Kulturrådet och Stockholms Stad

TILLGÄNGLIGHET

Teater Giljotin har taktilskyltar, kontrastmarkeringar och välkomnar besökare med rullstol. Ledsagare går alltid gratis. Syntolkning kan ofta ordnas med god framförhållning. Om ni behöver extra hjälp till en föreställning, maila gärna i lite god tid: teatergiljotin@gmail.com.