"Det är effektfullt"

”Astrov” – Tjechovs rollfigur på Teater Giljotin.

Att göra en ny pjäs utifrån en rollfigurs perspektiv är ett grepp som tex dramatikern Tom Stoppard gjorde med Gyllenstierna och Rosencrantz ur Shakespeares ”Hamlet” – nu har regissören Kia Berglund på Teater Giljotin i Stockholm gjort detsamma med läkaren Astrov i Tjechovs ”Morbror Vanja”. Skådespelaren Josef Säterhagen står ensam på scen i en dryg timme i föreställningen ”Astrov.” Maria Edström var där.

Det är varmt, sand på golvet, cikadorna sjunger och en poplåt hörs svagt i en transistorradio och vår Astrov står i sina smutsiga gröna kirurgkläder och opererar under primitiva förhållanden – långt från det sönderfallande tsardömet Ryssland – här är vi hos nuets läkare vid gränserna, sjukdomens, krigets och det egna psykets gränser.

Det är effektfullt att dubbelexponera Tjechovs trötte doktor med denne moderne biståndsläkare, så lika: betingelserna som gröper ur, skapar en trötthet bortom sans och vett, bara alkohol och nåt slags kärlek lindrar till slut.

Josef Säterhagen spelar säkert fram denna ett slags belägenhet, likt sin förlaga längtar han hem till sina gröna skogar som för att få luft. Han blir alltmer besynnerlig, egendomlig, ”nördig” som han säger. Och döden är här lika ohjälplig.

Föreställningen formar sig till en sårig och intensiv meditation över hjälpandets hjälplöshet, och precis som Tjechovs Astrov undrar vi om framtidens människor; ”Kommer de ha ett gott ord över för oss?”

Maria Edström SR Kulturnytt

LYSSNA PÅ RADIORECENSIONEN