
Ett trevligt judiskt par
Marianne Goldmans pjäs ”Ett trevligt judiskt par” har Sverigepremiär när den sätts upp av Teater Gertrude i regi av Sara Key. Pjäsen är ett urbant kammarspel placerat i det svenska hemmet hos det medvetna vuxna paret. När världen brinner kokar det även i hemmakitteln. Olika perspektiv på hur vi ska förhålla oss till det gällande åsiktsparadigmet står mot grupptillhörighet och vardagsverklighet.

Ett trevligt judiskt par
Marianne Goldmans pjäs ”Ett trevligt judiskt par” har Sverigepremiär när den sätts upp av Teater Gertrude i regi av Sara Key. Pjäsen är ett urbant kammarspel placerat i det svenska hemmet hos det medvetna vuxna paret. När världen brinner kokar det även i hemmakitteln. Olika perspektiv på hur vi ska förhålla oss till det gällande åsiktsparadigmet står mot grupptillhörighet och vardagsverklighet.

Ett trevligt judiskt par
Marianne Goldmans pjäs ”Ett trevligt judiskt par” har Sverigepremiär när den sätts upp av Teater Gertrude i regi av Sara Key. Pjäsen är ett urbant kammarspel placerat i det svenska hemmet hos det medvetna vuxna paret. När världen brinner kokar det även i hemmakitteln. Olika perspektiv på hur vi ska förhålla oss till det gällande åsiktsparadigmet står mot grupptillhörighet och vardagsverklighet.

Ett trevligt judiskt par
Marianne Goldmans pjäs ”Ett trevligt judiskt par” har Sverigepremiär när den sätts upp av Teater Gertrude i regi av Sara Key. Pjäsen är ett urbant kammarspel placerat i det svenska hemmet hos det medvetna vuxna paret. När världen brinner kokar det även i hemmakitteln. Olika perspektiv på hur vi ska förhålla oss till det gällande åsiktsparadigmet står mot grupptillhörighet och vardagsverklighet.

Kammaren
LISAS (Lisa Rydberg & Lisa Långbacka)
LISAS utgörs av två av Sveriges mest eftertraktade och kritikerrosade musiker. Debutalbumet Fiddle & Accordion Conversations valdes till ett av århundradets viktigaste folkmusikalbum i tidningen LIRA samt tilldelades Manifestpriset i kategorin Årets folk. Med uppföljaren Etiam vann duon en Grammis 2024. I deras kompositioner hörs spår av såväl barock som tango, improvisationsmusik och nutida konstmusik.

Sanningsland
En rapp, humoristisk och lekfull föreställning om propaganda och desinformation och vad det gör med en familj när man hamnar på olika sidor om sanningen.
Svensk-ryska Anjas bästa vän är kusinen Michail i Ryssland. Det finns ingen annan idiot i världen som hon älskar att dissa så innerligt och den ohyvlade kärleken är ömsesidig. Anja och hennes mamma reser ofta på besök till släkten. Men den dag Ryssland invaderar Ukraina ritas en skiljelinje mellan familjemedlemmarna, en blodröd.

Sanningsland
En rapp, humoristisk och lekfull föreställning om propaganda och desinformation och vad det gör med en familj när man hamnar på olika sidor om sanningen.
Svensk-ryska Anjas bästa vän är kusinen Michail i Ryssland. Det finns ingen annan idiot i världen som hon älskar att dissa så innerligt och den ohyvlade kärleken är ömsesidig. Anja och hennes mamma reser ofta på besök till släkten. Men den dag Ryssland invaderar Ukraina ritas en skiljelinje mellan familjemedlemmarna, en blodröd.

Sanningsland
En rapp, humoristisk och lekfull föreställning om propaganda och desinformation och vad det gör med en familj när man hamnar på olika sidor om sanningen.
Svensk-ryska Anjas bästa vän är kusinen Michail i Ryssland. Det finns ingen annan idiot i världen som hon älskar att dissa så innerligt och den ohyvlade kärleken är ömsesidig. Anja och hennes mamma reser ofta på besök till släkten. Men den dag Ryssland invaderar Ukraina ritas en skiljelinje mellan familjemedlemmarna, en blodröd.

Sanningsland
En rapp, humoristisk och lekfull föreställning om propaganda och desinformation och vad det gör med en familj när man hamnar på olika sidor om sanningen.
Svensk-ryska Anjas bästa vän är kusinen Michail i Ryssland. Det finns ingen annan idiot i världen som hon älskar att dissa så innerligt och den ohyvlade kärleken är ömsesidig. Anja och hennes mamma reser ofta på besök till släkten. Men den dag Ryssland invaderar Ukraina ritas en skiljelinje mellan familjemedlemmarna, en blodröd.

Sanningsland
En rapp, humoristisk och lekfull föreställning om propaganda och desinformation och vad det gör med en familj när man hamnar på olika sidor om sanningen.
Svensk-ryska Anjas bästa vän är kusinen Michail i Ryssland. Det finns ingen annan idiot i världen som hon älskar att dissa så innerligt och den ohyvlade kärleken är ömsesidig. Anja och hennes mamma reser ofta på besök till släkten. Men den dag Ryssland invaderar Ukraina ritas en skiljelinje mellan familjemedlemmarna, en blodröd.

Sanningsland
En rapp, humoristisk och lekfull föreställning om propaganda och desinformation och vad det gör med en familj när man hamnar på olika sidor om sanningen.
Svensk-ryska Anjas bästa vän är kusinen Michail i Ryssland. Det finns ingen annan idiot i världen som hon älskar att dissa så innerligt och den ohyvlade kärleken är ömsesidig. Anja och hennes mamma reser ofta på besök till släkten. Men den dag Ryssland invaderar Ukraina ritas en skiljelinje mellan familjemedlemmarna, en blodröd.

Sanningsland
En rapp, humoristisk och lekfull föreställning om propaganda och desinformation och vad det gör med en familj när man hamnar på olika sidor om sanningen.
Svensk-ryska Anjas bästa vän är kusinen Michail i Ryssland. Det finns ingen annan idiot i världen som hon älskar att dissa så innerligt och den ohyvlade kärleken är ömsesidig. Anja och hennes mamma reser ofta på besök till släkten. Men den dag Ryssland invaderar Ukraina ritas en skiljelinje mellan familjemedlemmarna, en blodröd.

Sanningsland
En rapp, humoristisk och lekfull föreställning om propaganda och desinformation och vad det gör med en familj när man hamnar på olika sidor om sanningen.
Svensk-ryska Anjas bästa vän är kusinen Michail i Ryssland. Det finns ingen annan idiot i världen som hon älskar att dissa så innerligt och den ohyvlade kärleken är ömsesidig. Anja och hennes mamma reser ofta på besök till släkten. Men den dag Ryssland invaderar Ukraina ritas en skiljelinje mellan familjemedlemmarna, en blodröd.

Sanningsland
En rapp, humoristisk och lekfull föreställning om propaganda och desinformation och vad det gör med en familj när man hamnar på olika sidor om sanningen.
Svensk-ryska Anjas bästa vän är kusinen Michail i Ryssland. Det finns ingen annan idiot i världen som hon älskar att dissa så innerligt och den ohyvlade kärleken är ömsesidig. Anja och hennes mamma reser ofta på besök till släkten. Men den dag Ryssland invaderar Ukraina ritas en skiljelinje mellan familjemedlemmarna, en blodröd.

Sanningsland
En rapp, humoristisk och lekfull föreställning om propaganda och desinformation och vad det gör med en familj när man hamnar på olika sidor om sanningen.
Svensk-ryska Anjas bästa vän är kusinen Michail i Ryssland. Det finns ingen annan idiot i världen som hon älskar att dissa så innerligt och den ohyvlade kärleken är ömsesidig. Anja och hennes mamma reser ofta på besök till släkten. Men den dag Ryssland invaderar Ukraina ritas en skiljelinje mellan familjemedlemmarna, en blodröd.

Sanningsland
En rapp, humoristisk och lekfull föreställning om propaganda och desinformation och vad det gör med en familj när man hamnar på olika sidor om sanningen.
Svensk-ryska Anjas bästa vän är kusinen Michail i Ryssland. Det finns ingen annan idiot i världen som hon älskar att dissa så innerligt och den ohyvlade kärleken är ömsesidig. Anja och hennes mamma reser ofta på besök till släkten. Men den dag Ryssland invaderar Ukraina ritas en skiljelinje mellan familjemedlemmarna, en blodröd.

Sanningsland
En rapp, humoristisk och lekfull föreställning om propaganda och desinformation och vad det gör med en familj när man hamnar på olika sidor om sanningen.
Svensk-ryska Anjas bästa vän är kusinen Michail i Ryssland. Det finns ingen annan idiot i världen som hon älskar att dissa så innerligt och den ohyvlade kärleken är ömsesidig. Anja och hennes mamma reser ofta på besök till släkten. Men den dag Ryssland invaderar Ukraina ritas en skiljelinje mellan familjemedlemmarna, en blodröd.

Sanningsland
En rapp, humoristisk och lekfull föreställning om propaganda och desinformation och vad det gör med en familj när man hamnar på olika sidor om sanningen.
Svensk-ryska Anjas bästa vän är kusinen Michail i Ryssland. Det finns ingen annan idiot i världen som hon älskar att dissa så innerligt och den ohyvlade kärleken är ömsesidig. Anja och hennes mamma reser ofta på besök till släkten. Men den dag Ryssland invaderar Ukraina ritas en skiljelinje mellan familjemedlemmarna, en blodröd.

Victor Pãtrãşcan • Stand up Comedy in broken English
Laugh with Europe’s comedy nomad, Victor Pãtrãşcan - the rebel comedian-philosopher whose sharp jokes have taken him to about 60 countries, millions of screens, and even onto a few government watchlists (true story: he’s officially banned by the new Georgian government for being ‘too funny’).
This show is packed with new material you haven’t heard before, so don’t miss it! Victor returns with his trademark style of comedy - bold insights, unscripted moments, and cheeky observations that make you think long after you laugh. He doesn’t provoke just to shock; with curiosity and care, he dives into politics, culture, religion, identity, and the topics we argue about online but laugh about in real life.

Victor Pãtrãşcan • Stand up Comedy in broken English
Laugh with Europe’s comedy nomad, Victor Pãtrãşcan - the rebel comedian-philosopher whose sharp jokes have taken him to about 60 countries, millions of screens, and even onto a few government watchlists (true story: he’s officially banned by the new Georgian government for being ‘too funny’).
This show is packed with new material you haven’t heard before, so don’t miss it! Victor returns with his trademark style of comedy - bold insights, unscripted moments, and cheeky observations that make you think long after you laugh. He doesn’t provoke just to shock; with curiosity and care, he dives into politics, culture, religion, identity, and the topics we argue about online but laugh about in real life.

Att högtidlighålla sina egna inre motsättningar och motsägelser
Radioversionen av föreställningen Att högtidlighålla sina egna inre motsättningar och motsägelser har premiär den 5 oktober kl. 16.00 på Teater Giljotin i Stockholm och samtidigt även på Radioarts digitala scen. Premiären introduceras av skådespelaren Eli Frankel.

R U Scared Yet?
Teater Fatal (SE), in collaboration with the writing group GORE (UK), presents R U Scared Yet? - a physically intrusive and intense dance performance where fear is not a story, but a bodily process. Four dancers meet four newly written texts in a collision of language and movement, where every sound and motion is a battle against the limits of the body. It is a ritual where desire and disgust, terror and pleasure meet in a wild, physical dialogue—an exorcism of the uncomfortable.
Here, all boundaries dissolve, and fear is experienced not as a moment, but as a pulse through muscle, bone, and skin. This is a dance that forces us to feel fear, to live through it. A physical breakdown, an experience you don’t just witness: you live it. R U Scared Yet?

R U Scared Yet?
Teater Fatal (SE), in collaboration with the writing group GORE (UK), presents R U Scared Yet? - a physically intrusive and intense dance performance where fear is not a story, but a bodily process. Four dancers meet four newly written texts in a collision of language and movement, where every sound and motion is a battle against the limits of the body. It is a ritual where desire and disgust, terror and pleasure meet in a wild, physical dialogue—an exorcism of the uncomfortable.
Here, all boundaries dissolve, and fear is experienced not as a moment, but as a pulse through muscle, bone, and skin. This is a dance that forces us to feel fear, to live through it. A physical breakdown, an experience you don’t just witness: you live it. R U Scared Yet?

R U Scared Yet?
Teater Fatal (SE), in collaboration with the writing group GORE (UK), presents R U Scared Yet? - a physically intrusive and intense dance performance where fear is not a story, but a bodily process. Four dancers meet four newly written texts in a collision of language and movement, where every sound and motion is a battle against the limits of the body. It is a ritual where desire and disgust, terror and pleasure meet in a wild, physical dialogue—an exorcism of the uncomfortable.
Here, all boundaries dissolve, and fear is experienced not as a moment, but as a pulse through muscle, bone, and skin. This is a dance that forces us to feel fear, to live through it. A physical breakdown, an experience you don’t just witness: you live it. R U Scared Yet?

Kammaren
Cecilia Zilliacus (violin) & Kati Raitinen (cello)
Cecilia och Kati har spelat tillsammans i flera olika konstellationer sedan slutet av 1900-talet – som solister i Brahms dubbelkonsert till närmare 20 år som kollegor i den prisbelönta stråktrion ZilliacusPerssonRaitinen. Samarbetet fortsätter i Aandatrion tillsammans med pianisten Bengt Forsberg och i Zilliacuskvartetten med Ylvali Zilliacus och Julia Kretz-Larsson.
De är tillsammans konstnärliga ledare för kammarmusikserien ”Äntligen Måndag” på Stockholms Konserthus.

R U Scared Yet?
Teater Fatal (SE), in collaboration with the writing group GORE (UK), presents R U Scared Yet? - a physically intrusive and intense dance performance where fear is not a story, but a bodily process. Four dancers meet four newly written texts in a collision of language and movement, where every sound and motion is a battle against the limits of the body. It is a ritual where desire and disgust, terror and pleasure meet in a wild, physical dialogue—an exorcism of the uncomfortable.
Here, all boundaries dissolve, and fear is experienced not as a moment, but as a pulse through muscle, bone, and skin. This is a dance that forces us to feel fear, to live through it. A physical breakdown, an experience you don’t just witness: you live it. R U Scared Yet?

R U Scared Yet?
Teater Fatal (SE), in collaboration with the writing group GORE (UK), presents R U Scared Yet? - a physically intrusive and intense dance performance where fear is not a story, but a bodily process. Four dancers meet four newly written texts in a collision of language and movement, where every sound and motion is a battle against the limits of the body. It is a ritual where desire and disgust, terror and pleasure meet in a wild, physical dialogue—an exorcism of the uncomfortable.
Here, all boundaries dissolve, and fear is experienced not as a moment, but as a pulse through muscle, bone, and skin. This is a dance that forces us to feel fear, to live through it. A physical breakdown, an experience you don’t just witness: you live it. R U Scared Yet?

R U Scared Yet?
Teater Fatal (SE), in collaboration with the writing group GORE (UK), presents R U Scared Yet? - a physically intrusive and intense dance performance where fear is not a story, but a bodily process. Four dancers meet four newly written texts in a collision of language and movement, where every sound and motion is a battle against the limits of the body. It is a ritual where desire and disgust, terror and pleasure meet in a wild, physical dialogue—an exorcism of the uncomfortable.
Here, all boundaries dissolve, and fear is experienced not as a moment, but as a pulse through muscle, bone, and skin. This is a dance that forces us to feel fear, to live through it. A physical breakdown, an experience you don’t just witness: you live it. R U Scared Yet?

R U Scared Yet?
Teater Fatal (SE), in collaboration with the writing group GORE (UK), presents R U Scared Yet? - a physically intrusive and intense dance performance where fear is not a story, but a bodily process. Four dancers meet four newly written texts in a collision of language and movement, where every sound and motion is a battle against the limits of the body. It is a ritual where desire and disgust, terror and pleasure meet in a wild, physical dialogue—an exorcism of the uncomfortable.
Here, all boundaries dissolve, and fear is experienced not as a moment, but as a pulse through muscle, bone, and skin. This is a dance that forces us to feel fear, to live through it. A physical breakdown, an experience you don’t just witness: you live it. R U Scared Yet?

R U Scared Yet?
Teater Fatal (SE), in collaboration with the writing group GORE (UK), presents R U Scared Yet? - a physically intrusive and intense dance performance where fear is not a story, but a bodily process. Four dancers meet four newly written texts in a collision of language and movement, where every sound and motion is a battle against the limits of the body. It is a ritual where desire and disgust, terror and pleasure meet in a wild, physical dialogue—an exorcism of the uncomfortable.
Here, all boundaries dissolve, and fear is experienced not as a moment, but as a pulse through muscle, bone, and skin. This is a dance that forces us to feel fear, to live through it. A physical breakdown, an experience you don’t just witness: you live it. R U Scared Yet?

Patrick Spicer • Absolutely (Stand-up Comedy in English)
Freshly minted viral superstar Patrick Spicer brings his quick wit, effortless crowd-work and hilarious true stories to Stockholm!

Kammaren
Roland Pöntinen & Love Derwinger (piano)
Två gamla Kammarenveteraner får avsluta säsongen. Äntligen får vi användning för den fyrhändiga pianopallen igen. Detta kommer bli precis som det alltid varit på Kammaren – högt i tak och ett sjujäkla sväng!
I snart fyra decennier har pianisterna Love Derwinger och Roland Pöntinen utforskat den rika repertoaren för två pianon och fyrhändigt piano, från Bach till Ligeti. De har gästat England, Tyskland, Italien Belgien, Holland, Skandinavien och samarbetat med orkestrar som Philharmonia Orchestra, Amsterdam Sinfonietta och Kungliga Filharmonikerna. Bland skivinspelningar kan nämnas samtliga verk för två pianon och Dubbelkonserten av Poulenc samt Mendelssohns båda konserter för två pianon.

All my actions today will aim to avoid the things that I have to do
Tana Manevas elektriska performanceverk om kvinnligt konstnärsskap som utvecklar sig i kropp och handling. Verket vänder sig inåt för att spegla sig i rationalitet och galenskap, skärskåda den kvinnliga identiteten och luckra upp konventioner. Spänningsfältet mellan persona och det ocensurerade självet.

All my actions today will aim to avoid the things that I have to do
Tana Manevas elektriska performanceverk om kvinnligt konstnärsskap som utvecklar sig i kropp och handling. Verket vänder sig inåt för att spegla sig i rationalitet och galenskap, skärskåda den kvinnliga identiteten och luckra upp konventioner. Spänningsfältet mellan persona och det ocensurerade självet.

All my actions today will aim to avoid the things that I have to do
Tana Manevas elektriska performanceverk om kvinnligt konstnärsskap som utvecklar sig i kropp och handling. Verket vänder sig inåt för att spegla sig i rationalitet och galenskap, skärskåda den kvinnliga identiteten och luckra upp konventioner. Spänningsfältet mellan persona och det ocensurerade självet.

All my actions today will aim to avoid the things that I have to do
Tana Manevas elektriska performanceverk om kvinnligt konstnärsskap som utvecklar sig i kropp och handling. Verket vänder sig inåt för att spegla sig i rationalitet och galenskap, skärskåda den kvinnliga identiteten och luckra upp konventioner. Spänningsfältet mellan persona och det ocensurerade självet.

All my actions today will aim to avoid the things that I have to do
Tana Manevas elektriska performanceverk om kvinnligt konstnärsskap som utvecklar sig i kropp och handling. Verket vänder sig inåt för att spegla sig i rationalitet och galenskap, skärskåda den kvinnliga identiteten och luckra upp konventioner. Spänningsfältet mellan persona och det ocensurerade självet.

Derek Mitchell • Double Dutch: Two
The brand-new live show from Derek Mitchell, comedian and viral creator behind @letsdoubledutch.

Ett trevligt judiskt par
Marianne Goldmans pjäs ”Ett trevligt judiskt par” har Sverigepremiär när den sätts upp av Teater Gertrude i regi av Sara Key. Pjäsen är ett urbant kammarspel placerat i det svenska hemmet hos det medvetna vuxna paret. När världen brinner kokar det även i hemmakitteln. Olika perspektiv på hur vi ska förhålla oss till det gällande åsiktsparadigmet står mot grupptillhörighet och vardagsverklighet.

Säsongsöppning
Baren är öppen och på scenen presenterar vi teaterns verksamhet och förnyelse. Det blir axplock och presentationer från flera av höstens premiärer, med bland annat 𝗧𝗲𝗮𝘁𝗲𝗿 𝗙𝗮𝘁𝗮𝗹, 𝗦𝗮𝗻𝗻𝗶𝗻𝗴𝘀𝗹𝗮𝗻𝗱 och 𝗧𝗲𝗮𝘁𝗲𝗿 𝗚𝗲𝗿𝘁𝗿𝘂𝗱𝗲. Efteråt blir det mingel och konsert med Beautiful Noise - liveelektroniska ljudvärldar med Rikard Borggård och Maria Rostotsky.
Fri entré, ingen föranmälan krävs - välkomna att starta hösten hos oss!

Stand-up: Sundeep Bhardwaj
Sundeep Bhardwaj brings together hilarious stories from his life, and his perspective on the crisis in the middle east.
An Indian Luxembourgish comedian talking about Israel and Palestine?! What could go wrong? Relax.
Lets have an evening with a bit of ridiculous history, some storytelling, and lots of jokes!
Bebe Risenfors: Piano Ballads and improvisations
Entré 200:- Öppnar 18 (bar). Musik vid 20.
I snart 50 år har Bebe gjort teatermusik för de flesta stora teatrar i Norden och turnérat och/eller gjort plattor med otaliga svenska artister och band som Bad Liver, Andi Almqvist, Nicolai Dunger, Rikard Wolff, Bo Kaspers Orkester, Peter Jöback, Peter LeMarc, Thorstein Bergman, Dom Smutsiga Hundarna och många, många fler.
“Piano Ballads and improvisations” som släpps i maj på skivbolaget Ella Ruth-Institutet är sannerligen en solo-platta. Bebe har komponerat och skrivit texter, sjunger och spelar piano, bas, saxofoner och klarinetter, trumpeter och kastanjetter och en massa annat. Han har själv spelat in, mixat och mastrat ett album med jazz-ballader om tillståndet i världen idag.
Klimatkriser och krig och frånvaron av kärlek och sunt förnuft gör att det sannerligen inte är några muntra sånger men, som Albert Ayler sa: “Music is the healing force of the universe!”
När nu låtarna ska framföras live har Bebe tagit med sig bandet FLEN, en kvartett unga jazzmusiker från Sverige och Danmark vars senaste platta “Välkommen till” (med Per “Texas” Johansson) slog ned som en bomb i jazz-sverige 2023.
På scen:
Bebe Risenfors – piano, sång
Andreas Lundblom – trumpet
Marius Zeeberg – saxofoner
Olle Lannér Risenfors – kontrabas
Malte Wibell - trummor

Gästspel: En dag kanske jag springer på dig på stan
Ett virrvarr av kärlekshistorier i Stockholms tunnelbana. Där nere, under jord, irrar vi omkring i hopp om att en dag se nån i rulltrappan, eller krocka med nån på perrongen, som visar sig vara vår stora kärlek. Synd bara, att det så sällan händer.
Med inspiration av Bodil Malmstens verk ”Det här är hjärtat” låter vi knytnäven i bröstet slå, slå, slå medan vi ser upp för dörrarna och åker röda linjen. För nånstans mellan Mörby centrum och Fruängen finns en längtan efter hångel på perrongen, en törst efter att bli omhållen och en trånad efter dig, du som är helt perfekt, mitt alibi, mitt vi. Vem är du?

Workshop: Ankoku Butoh
A journey into the roots of Butoh, the Japanese avant-garde dance that emerged from the shadows of post-war culture.

Giljotin Laboratorium Performance Night - with special guests Yari Blue and Eplei x Fabi
En kväll helt dedikerad till oberoende och experimentell scenkonst och musik - Giljotin Laboratorium med extrakt ur sina tidigare föreställningar Strange Development, Beautiful Souls och All my actions och två elektroniska musikakter!

Workshop: Text på andra språk
“När det kommer till att anamma en text på ett sekundärt språk behövs förståelsen att texten snarare än ett tolknings objekt blir en form av partitur musik som man följer.
Kom och delta i en forskning i hur man bemöter texter på sekundära språk här hos Teater Giljotin!”

All my actions today will aim to avoid the things that I have to do
Tana Manevas elektriska performanceverk om kvinnligt konstnärsskap som utvecklar sig i kropp och handling. Verket vänder sig inåt för att spegla sig i rationalitet och galenskap, skärskåda den kvinnliga identiteten och luckra upp konventioner. Spänningsfältet mellan persona och det ocensurerade självet.

All my actions today will aim to avoid the things that I have to do
Tana Manevas elektriska performanceverk om kvinnligt konstnärsskap som utvecklar sig i kropp och handling. Verket vänder sig inåt för att spegla sig i rationalitet och galenskap, skärskåda den kvinnliga identiteten och luckra upp konventioner. Spänningsfältet mellan persona och det ocensurerade självet.

All my actions today will aim to avoid the things that I have to do
Tana Manevas elektriska performanceverk om kvinnligt konstnärsskap som utvecklar sig i kropp och handling. Verket vänder sig inåt för att spegla sig i rationalitet och galenskap, skärskåda den kvinnliga identiteten och luckra upp konventioner. Spänningsfältet mellan persona och det ocensurerade självet.

All my actions today will aim to avoid the things that I have to do
Tana Manevas elektriska performanceverk om kvinnligt konstnärsskap som utvecklar sig i kropp och handling. Verket vänder sig inåt för att spegla sig i rationalitet och galenskap, skärskåda den kvinnliga identiteten och luckra upp konventioner. Spänningsfältet mellan persona och det ocensurerade självet.

All my actions today will aim to avoid the things that I have to do
Tana Manevas elektriska performanceverk om kvinnligt konstnärsskap som utvecklar sig i kropp och handling. Verket vänder sig inåt för att spegla sig i rationalitet och galenskap, skärskåda den kvinnliga identiteten och luckra upp konventioner. Spänningsfältet mellan persona och det ocensurerade självet.

All my actions today will aim to avoid the things that I have to do
Tana Manevas elektriska performanceverk om kvinnligt konstnärsskap som utvecklar sig i kropp och handling. Verket vänder sig inåt för att spegla sig i rationalitet och galenskap, skärskåda den kvinnliga identiteten och luckra upp konventioner. Spänningsfältet mellan persona och det ocensurerade självet.

All my actions today will aim to avoid the things that I have to do
Tana Manevas elektriska performanceverk om kvinnligt konstnärsskap som utvecklar sig i kropp och handling. Verket vänder sig inåt för att spegla sig i rationalitet och galenskap, skärskåda den kvinnliga identiteten och luckra upp konventioner. Spänningsfältet mellan persona och det ocensurerade självet.

All my actions today will aim to avoid the things that I have to do
Tana Manevas elektriska performanceverk om kvinnligt konstnärsskap som utvecklar sig i kropp och handling. Verket vänder sig inåt för att spegla sig i rationalitet och galenskap, skärskåda den kvinnliga identiteten och luckra upp konventioner. Spänningsfältet mellan persona och det ocensurerade självet.

Mefisto Remixed
MEFISTO REMIXED är pjäsen som stöpts och omformats sedan urpremiären 2013 allt eftersom kulturpolitiken dragits åt i Sverige. Tobias Hjelms monolog om hur långt man är beredd att gå för att vara konstnär, vilka ideal man är beredd att ge upp på, vilka vänner och privilegier man är beredd att sälja.

Mefisto Remixed
MEFISTO REMIXED är pjäsen som stöpts och omformats sedan urpremiären 2013 allt eftersom kulturpolitiken dragits åt i Sverige. Tobias Hjelms monolog om hur långt man är beredd att gå för att vara konstnär, vilka ideal man är beredd att ge upp på, vilka vänner och privilegier man är beredd att sälja.

Mefisto Remixed
MEFISTO REMIXED är pjäsen som stöpts och omformats sedan urpremiären 2013 allt eftersom kulturpolitiken dragits åt i Sverige. Tobias Hjelms monolog om hur långt man är beredd att gå för att vara konstnär, vilka ideal man är beredd att ge upp på, vilka vänner och privilegier man är beredd att sälja.
Beautiful Noise feat. Päyam Tabatabayi
Kompositören Rikard Borggård och klassiska pianisten och elektronmusikern/kompositören Maria Rostotskys projekt tillsammans med videokonstnären Lena Rammi. De presenterar elektroniska världar, beats och suggestiva stämningar. Nu gästas de av Päyam Tabatabayi, en svenskiranisk trubadur, sångare, kompositör och instrumentalist. Med en passion som sträcker sig över kulturer och tidsåldrar, har Päyam förtrollat publiken sedan han anlände till Sverige år 2016. Hans breda register av instrument, inklusive den förtrollande Setar, den drömlika persiska luta, för tankarna till avlägsna platser och tider förgångna.

Victor Patrascan in Stockholm: Failing in love/Stand up Comedy in broken English
Victor Pãtrãşcan is an eccentric stand up comedian and outrageous social commentator from Romania who for the last 4 years has been constantly on tour, traveling the world and telling jokes in broken English. Join him on his shows in Stockholm, 15-16 march!

The Dresser
Karina Hollas hyllade pjäs (Trouw ★★★★, NRC ★★★★, Volkskrant ★★★★ Teaterkrant - Critic's Choice) om storhet och förfall, berömmelse och ensamhet, mod och förtvivlan - det tragikomiska i förfallet hos en människa som strävar efter perfektion.

The Dresser
Karina Hollas hyllade pjäs (Trouw ★★★★, NRC ★★★★, Volkskrant ★★★★ Teaterkrant - Critic's Choice) om storhet och förfall, berömmelse och ensamhet, mod och förtvivlan - det tragikomiska i förfallet hos en människa som strävar efter perfektion.

The Dresser
Karina Hollas hyllade pjäs (Trouw ★★★★, NRC ★★★★, Volkskrant ★★★★ Teaterkrant - Critic's Choice) om storhet och förfall, berömmelse och ensamhet, mod och förtvivlan - det tragikomiska i förfallet hos en människa som strävar efter perfektion.

The Dresser
Karina Hollas hyllade pjäs (Trouw ★★★★, NRC ★★★★, Volkskrant ★★★★ Teaterkrant - Critic's Choice) om storhet och förfall, berömmelse och ensamhet, mod och förtvivlan - det tragikomiska i förfallet hos en människa som strävar efter perfektion.

The Dresser
Karina Hollas hyllade pjäs (Trouw ★★★★, NRC ★★★★, Volkskrant ★★★★ Teaterkrant - Critic's Choice) om storhet och förfall, berömmelse och ensamhet, mod och förtvivlan - det tragikomiska i förfallet hos en människa som strävar efter perfektion.

The Dresser
Karina Hollas hyllade pjäs (Trouw ★★★★, NRC ★★★★, Volkskrant ★★★★ Teaterkrant - Critic's Choice) om storhet och förfall, berömmelse och ensamhet, mod och förtvivlan - det tragikomiska i förfallet hos en människa som strävar efter perfektion.

The Dresser
Karina Hollas hyllade pjäs (Trouw ★★★★, NRC ★★★★, Volkskrant ★★★★ Teaterkrant - Critic's Choice) om storhet och förfall, berömmelse och ensamhet, mod och förtvivlan - det tragikomiska i förfallet hos en människa som strävar efter perfektion.

The Dresser
Karina Hollas hyllade pjäs (Trouw ★★★★, NRC ★★★★, Volkskrant ★★★★ Teaterkrant - Critic's Choice) om storhet och förfall, berömmelse och ensamhet, mod och förtvivlan - det tragikomiska i förfallet hos en människa som strävar efter perfektion.

The Dresser
Karina Hollas hyllade pjäs (Trouw ★★★★, NRC ★★★★, Volkskrant ★★★★ Teaterkrant - Critic's Choice) om storhet och förfall, berömmelse och ensamhet, mod och förtvivlan - det tragikomiska i förfallet hos en människa som strävar efter perfektion.